Dirbtinio intelekto ir HR'o draugystė
Interviu su Antanu Bernatoniu, „Why AI“
Balandžio mėnesį HR Klube kalbame apie HR tendecijas. Žinoma viena iš jų – dirbtinis intelektas HR’o veikloje. Tad nusprendėme pakalbinti DI ambasadorių Lietuvoje, dirbtinio intelekto agentūros „Why AI“ įkūrėją Antaną Bernatonį. Kartu su „Why AI“ Antanas veda dirbtinio intelekto mokymus organizacijoms ir padeda įmonėms praktiškai išnaudoti generatyvinio dirbtinio intelekto galimybes užduotims optimizuoti.
„Šiomis dienomis daug kas apie DI kalba teoriškai, kaip jis viską keis. Mes einame į organizacijas ir labai praktiškai padedame jiems suprasti, tai, kur ši technologija gali jiems padėti” , – sako Antanas
Šia technologija susidomėjęs dar 2020-aisiais, pasirodžius nemokamai „Open AI“ dirbtinio intelekto technologijai „GPT-3“, Antanas priklausė bendruomenėms, pradėjusioms apie tai kalbėti.
“Žengiame dar labai ankstyvus šios technologijos žingsnius ir įmonės dar tik pažindinasi su pagrindiniais DI įrankiais bei jų veikimo būdais, o tik retos organizacijos išnaudoja tikrąjį šių įrankių potencialą. Norisi būti šios technologijos priekyje, todėl ši sritis mane veža, įtraukia ir nepaleidžia” ,- šypsosi Antanas.
– Ką manai apie DI tendencijas ir įsitvirtinimą Lietuvoje lyginant su visu pasauliu?
– Dirbtinis intelektas yra sparčiai besivystanti technologijų sritis, daranti įtaką daugeliui pramonės šakų ir kasdienio gyvenimo aspektams visame pasaulyje, įskaitant ir Lietuvą.
DI įsitvirtinimo procesas mūsų šalyje vis dar lėtas, nes technologija kinta taip greitai, kad net mes su komanda ne visada spėjame vytis.
Tačiau džiugu, kad diskusijos ir žingsniai link technologiškai stiprios Lietuvos egzistuoja – judame gera linkme. Šių metų pradžioje dalyvavau pirmajame Seimo Ateities komiteto Dirbtinio intelekto darbo grupės posėdyje. Ten buvo aptarti ambicingi žingsniai dėl DI ateities Lietuvoje, siekiama jungtis į pasaulinį DI plėtros procesą ir rasti savo specifinę nišą ir vaidmenį globalioje rinkoje.
O kadangi Lietuva nedidelė, čia žodžiai iš lūpų į lūpas greit plinta, tai džiugu matyti ir žmonių smalsumą eksperimentuojant su DI galimybėmis.
– DI ir HR Lietuvoje. Kokia situacija yra šiandien – ar daug įmonių jau naudoja DI savo veikloje?
– Aplankiau ne vieną įmonę kaip DI treneris ir galiu drąsiai teigti, kad vis daugiau įmonių pradeda naudoti dirbtinį intelektą savo veikloje, o šis skaičius tik auga dėl technologijų plėtros ir vis didesnio prieinamumo.
Įmonės įvairiose pramonės šakose – nuo finansų ir sveikatos priežiūros iki mažmeninės prekybos ir gamybos – atranda DI teikiamą vertę sprendžiant sudėtingas problemas, optimizuojant operacijas ir kuriant personalizuotas klientų patirtis, o taip pat taupo laiką ir kelią kokybę, atliekant kasdienes užduotis.
DI padeda įmonėms automatizuoti rutinines užduotis, tokias kaip:
- duomenų analizė;
- klientų aptarnavimas per pokalbių robotus;
- sprendimų priėmimą vadovams;
- pardavimų didinimas.
Be to, dirbtinis intelektas gali padidinti efektyvumą, sumažinti klaidų tikimybę.
Įdomu tai, kad HR’ai tampa vieni iš DI vedlių organizacijose. Jų atsakomybė yra pasirūpinti mokymais, padėti darbuotojams kelti kompetencijas. DI tampa neatsiejama to dalimi. Todėl ir kokybiški HR’ai būtent pirmi dažnai kreipiasi visų pirma norėdami patys suprasti technologiją ir jos galimybes, bei kaip jiems patiems jis gali padėti. O tuomet, pamatę milžinišką įrankių vertę, jau strateguoja ir galimą kolegų apmokymą.
– Kaip DI gali pagelbėti HR’ui? Kokie dažniausi DI panaudojimo pavyzdžiai sutinkami Lietuvoje?
– DI technologijos leidžia automatizuoti įvairias rutinines užduotis, tokias kaip gyvenimo aprašymų peržiūra, darbuotojų užklausų tvarkymas, motyvacinių paketų kūrimas, interviu kokybės auginimas, įdarbinimo procesų optimizavimas, taip suteikiant HR specialistams daugiau laiko strateginiams klausimams spręsti. Be to, pažangūs analizės įrankiai padeda efektyviau atrinkti kandidatus, mažinant subjektyvumą atrankos procese ir padidinant jo efektyvumą. Taip pat DI gali padėti personalizuoti mokymus ir identifikuoti kiekvieno darbuotojo poreikius ir pasiūlyti būtent tam asmeniui efektyviausią mokymosi būdą.
– TOP 3 mitai apie DI, kuriuos sutinkate savo darbe bendraudamas su klientais.
– Pirmasis, susijęs su baimėmis, kad DI gali prisiimti visus darbus ir palikti žmones be jų. Nors DI išties gali automatizuoti tam tikras užduotis, tai taip pat sukuria naujas darbo vietas ir reikalauja naujų įgūdžių, pabrėždama žmogaus ir mašinos bendradarbiavimą, o ne konkurenciją.
Dažnai sutinkamas mitas yra tas, kad dirbtinis intelektas yra kažkas iš fantastikos srities ir kad jo pritaikymas yra tik tolima ateitis. Realiai, DI jau dabar yra integruotas į daugybę kasdienių technologijų, nuo paieškos sistemų iki asmeninių asistentų, ir turi didelį poveikį tiek verslui, tiek vartotojams.
Trečias mitas – priešingas antram – jog tiek apie DI kalbama, kad jau per vėlų į šią sritį šokti.
Esame dar tokiuose mažuose technologijos baby-steps, kad dabar yra pats metas į ją nerti ir gilintis, nes visi apie temą kalba, bet praktiško pritaikymo vis dar ieškome. Laimės tie, kurie eksperimentuos daugiausiai ir bandymų būdu atras tas geriausias praktikas.
– Klasika tapęs klausimas: Ar DI pakeis žmogų darbo vietoje?
– Mano nuomone, DI ne tiek pakeis žmogų darbo vietoje, kiek transformuos darbo pobūdį, sukurdamas naujas darbo vietas ir keisdamas, tai, kaip mes dirbame. Šis procesas jau vyksta, ir galime stebėti, kaip DI technologijos įvairiose srityse veikia kaip įrankiai, padedantys žmonėms atlikti savo darbą efektyviau ir pagreitinti procesus, kurios anksčiau atlikti užtrukdavo daug laiko.
Na, tikrai tikiuosi, kad ateityje visi galėsime po palmėmis mėgautis saule, kol robotai dirbs už mus darbą, tačiau tikrai nemanau, kad tai artima ateitis. Kai atsirado internetas, žmonės galvojo, kad dirbs mažiau, daug kas neteks darbo vietų. Taip, tai buvo revoliucija, bet ar šiandien dirbame mažiau? Gal netgi daugiau.
Tikrai, DI pakeis dalį žmonių. Tinginius ir tuos, kuriems yra ok vidutiniška darbo kokybė.
Jei DI gali atlikti užduotis geriau negu vidutiniokas ir neburba dar šalia to, kam man tam žmogui algą mokėt? 😉
– Noriu naudoti DI, bet nežinau nuo ko pradėti. Tavo patarimas tik pradedančiajam pažintį su DI 🙂
– Tiesiog pradėti eksperimentuoti, bandyti, klysti, žiūrėti Youtube video. Didžiausi laimėtojai bus tie, kurie nebijos klysti ir pradės ieškoti tų pritaikymų, kurie aktualiausi būtent jam pačiam.
O praktiniai patarimai – pačioje pradžioje verta eiti per tokį procesą ir atsakyti į klausimus:
1) KAM galėčiau naudoti DI? Kokios užduotys mane labiausiai nervina? Ilgiausiai užtrunka? Atsikartoja? Čia didžiausi skausmai, kur DI tikrai gali pagelbėti.
2) KOKIUS įrankius pasirinkti? Čia jau reikės daugiau įdėti pastangų ir ieškoti geriausiai tinkamų įrankių pirmo klausimo užduotims. Daugumą užduočių tikrai gali padėti atlikti dideli kalbos modeliai kaip „ChatGPT“ ar „Gemini“, jei reikalinga daugiau – galima keliauti į „FutureTools.io“.
3) KAIP naudoti tuos įrankius?
Čia jau bus reikalingas mokymasis ir praktika. Visi yra bandę „ChatGPT“, bet tik nedaugelis jį naudoja kasdien. Vien dėl to, kad neturi supratimo, kaip techniškai jį teisingai naudoti. Tai ne „pirstelėjimas“ parašant ,,Paruošk man motyvacinį paketą darbuotojams“, bet sudėtinis procesas, kur turime išmokti technikas bei tinkamą užduočių formulavimą naudojant Užklausų Dizaino metodikas.
Ir, žinoma, ateiti į „Why AI“ mokymus! ☺ Skamba kaip reklama, bet nuoširdžiai tikiu tuo, ką darome. Manau, kad esame tiltas į dirbtinio intelekto pasaulį. Už manęs stovi komanda, su kuria nuolat nardome po DI pasaulį ir ieškome būdų, kaip praktiškai, įtraukiančiai ir svarbiausia – paprastai parodyti DI galimybes. Juk sudėtingi terminai gali leisti mums pasijausti protingais, bet tai tik apsunkina mokymosi procesą.